آزمون تافل iBT چه تفاوتی با تافل کاغذی و تافل Home Edition دارد؟

آزمون تافل یکی از آزمون‌های معتبر بوده که برای هر نوع از مهاجرت، شما به آن نیاز دارید. معمولا بیشتر متقاضیان مهاجرت کاری یا تحصیلی برای تکمیل رزومه خود، نیاز به داشتن مدرک تافل دارند. در سال‌های اخیر شاهد تغییرات مختلفی در این آزمون بودیم که باعث شده موسسه‌های برگزارکننده نیز این تغییرات را اعمال کنند. این آزمون به دو صورت کاغذی و اینترنتی یا همان PBT و iBT برگزار شده و یک نسخه هوم ادیشن هم برای آن تعریف شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره این سه آزمون و همچنین تفاوت تافل iBT و PBT با نسخه هوم ادیشن در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت آزمون تافل iBT با تافل کاغذی و تافل Home Edition

فهرست مطالب

تافل PBT چیست؟

پی بی تی تافل یا Paper Based TOEFL را می‌توانیم به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی بدانیم که کسب نمره بالا در آن، نشان‌دهنده سطح بالای مهارت متقاضی خواهد بود. این آزمون در واقع همان امتحان کاغذی تافل بوده که در سال‌های پیش از شیوع ویروس کرونا، بیشتر برگزار می‌شد. در این امتحان به سنجش مهارت‌های چهارگانه نوشتار، شنیدن، خواندن و گرامر پرداخته می‌شود. توجه داشته باشید که مهارت مربوط به مکالمه یا همان گفتار، در تافل PBT مورد سنجش قرار نمی‌گیرد. البته چند سالی است که بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران، این آزمون را برگزار نمی‌کنند.

تافل IBT چیست؟

تافل iBT یا Internet Based TOEFL را می‌توانیم به عنوان یک نسخه آزمایشی برای تافل اینترنتی بدانیم که در دهه نود میلادی توسعه یافت و امروزه توسط معتبرترین موسسه‌های فعال در این حوزه برگزار می‌شود. در این آزمون هر چهار مهارت اصلی مورد نیاز فرد یعنی خواندن، گوش دادن، نوشتن و گفتار به صورت کامل مورد سنجش قرار می‌گیرند تا بعد از تائید، شخص بتواند فرایند مهاجرت خود را تکمیل کند. آزمون تافل اینترنتی در موسسه‌های خاصی که مورد تایید سازمان ETS باشند برگزار می‌شود و تنها چند کشور در دنیا هستند که امکان برگزاری آن را دارند.

این صفحه را هم ببینید: دوره تافل iBT و PBT

آزمون تافل هوم ادیشن چیست؟

تافل هوم ادیشن یا Home Edition TOEFL یکی از زیرمجموعه‌های تافل آنلاین است که امکان برگزاری آن در خانه شما وجود دارد. در این نسخه از آزمون تافل، یک فرد شما را نظارت خواهد کرد و توسط هوش مصنوعی هم رصد خواهید شد. این آزمون حدود 2 ساعت زمان می‌برد و برای اجرای آن باید تجهیزات کامپیوتری خاصی داشته باشید. برای مثال حتما از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کرده و سیستم عامل شما ویندوز 10 یا Mac OS X 10.5 و بالاتر باشد. همچنین نوع مرورگر شما هم باید بر اساس چیزی باشد که سازمان ETS تعیین کرده و نیاز به دوربین، میکروفون، بلندگو، میز و صندلی دارید.

بررسی کامل تفاوت تافل iBT و PBT با نسخه هوم ادیشن

حال که برای هر کدام از این سه آزمون تافل، تعریف مناسبی را ارائه دادیم، لازم است تا به سراغ بررسی تفاوت‌هایی که در میان آن‌ها وجود دارد برویم. مهمترین تفاوت‌های آزمون تافل iBT با PBT و هوم ادیشن عبارتند از:

تفاوت ساختاری تافل iBT با PBT و هوم ادیشن

تافل آی بی تی و نسخه هوم ادیشن در واقع آزمون‎‌های کامپیوتری هستند؛ در صورتی که تست پی بی تی، یک نسخه کاغذی از این امتحان است. دانستیم که در روند آزمون IBT هر چهار مهارت مورد نیاز برای موفقیت در آزمون به صورت کامل مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرند. از این رو بدیهی است که زمان برگزاری این امتحان طولانی‌تر خواهد بود. محتوای مربوط به مهارت مکالمه و صحبت کردن در تافل کاغذی وجود نداشته و این موضوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در میان این دو امتحان محسوب می‌شود.

در تست اینترنتی شما حدود 3 تا 4 ساعت به علاوه نیم ساعت زمان اضافی، فرصت دارید تا به سوالات به صورت کامل و به درستی پاسخ دهید. در صورتی که در تست کاغذی، متقاضی دو ساعت و نیم به علاوه نیم ساعت زمان اضافی، برای پاسخ‌دهی به سوالات فرصت خواهد داشت. تعداد سوالات ارائه شده در این آزمون‌ها هم با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت نحوه نمره دهی تافل هوم ادیشن، iBT و PBT

در نسخه هوم ادیشن و iBT، امتیازدهی از بالاترین نمره یعنی همان 120 شروع شده و می‌تواند تا صفر، کاهش پیدا کند. در حالی که دامنه امتیازات در آزمون کاغذی متفاوت بوده و می‌تواند بین 310 تا 677 بسته به توانایی و مهارت زبان‌آموز، متغیر باشد. لازم به ذکر است که در هیچ کدام از انواع آزمون تافل، نمره‌ای به عنوان قبولی و یا مردودی تعریف نشده است. شما باید بسته به هدفی که دارید و موسسه آموزشی مورد نظر خود، نمره مناسبی را در این آزمون کسب کرده تا بتوانید پذیرش را دریافت کنید.

این صفحه را هم ببینید: دوره تصحیح اسپیکینگ تافل

دفعات برگزاری آزمون تافل در انواع مختلف

از دیگر تفاوت‌هایی که در میان این 3 نوع آزمون تافل وجود داشته، تعداد دفعات برگزاری آزمون است. آزمون IBT و هوم ادیشن به مراتب در دسترس‌تر از تافل PBT بوده و داوطلبان به سادگی می‌توانند برای شرکت در آن اقدامات لازم را انجام دهند. تاریخ‌های برگزاری این آزمون نیز در سال، تعداد بیشتری را پوشش می‌دهد. بر اساس آمار می‌توانیم بگوییم که آزمون اینترنتی 60 روز در سال و در بیشتر از 4500 مرکز مختلف در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود. در حالی که آزمون کاغذی تنها 4 روز و در 40 مرکز برگزار می‌شود.

تفاوت زمان اعلام نتایج در آزمون تافل iBT، هوم ادیشن و PBT

معمولا زمان اعلام نتایج در نسخه اینترنتی و هوم ادیشن تافل سریع‌تر از نسخه کاغذی است. شما می‌توانید نتایج تافل iBT و هوم ادیشن را حدود 4 تا 8 روز کاری بعد دریافت کنید. اما برای دریافت نتایج تافل PBT باید حدود 11 تا 13 روز کاری صبر کنید.

تفاوت محل برگزاری تافل هوم ادیشن، iBT و PBT

تافل هوم ادیشن باید در خانه شما برگزار شود؛ به همین دلیل نیاز به فراهم کردن یک سری امکانات خواهید داشت و حتما باید با لپ تاپ یا کامپیوتر امتحان بدهید. اما تافل iBT در موسسات مورد تایید ETS برگزار می‌شود که همه این امکانات را برای آزمون فراهم کرده‌اند. اما تافل PBT در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده و فقط برخی از موسسات محدود در کشورهایی مانند افغانستان یا آنگولا آن را برگزار می‌کنند.

جدول تفاوت های آزمون تافل iBT، PBT و هوم ادیشن

جنبه مقایسه تافل iBT تافل PBT تافل هوم ادیشن
دارای بخش اسپیکینگ هست نیست هست
زمان لازم برای بخش رایتینگ 60 دقیقه 30 دقیقه 60 دقیقه
مدت زمان لازم سه ساعت و 20 دقیقه تا 4 ساعت و 10 دقیقه 2 ساعت و 20 دقیقه سه ساعت و 20 دقیقه تا 4 ساعت و 10 دقیقه
محدوده نمرات 0 تا 120 310 تا 677 0 تا 120
محدودیت پذیرش در دانشگاه‌ها ندارد دارد ندارد
زمان اعلام نتایج 4 تا 8 روز کاری 11 تا 13 روز کاری 4 تا 8 روز کاری
امکان برگزاری در ایران دارد ندارد دارد

سخن پایانی

آزمون تافل از معتبرترین آزمون‌های زبان بوده که در بسیاری از موسسه‌های آموزشی در سرتاسر دنیا هم پذیرفته شده است. این آزمون در دو مدل IBT و PBT یا همان اینترنتی و کاغذی، برگزار شده و متقاضیان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. نسخه اینترنتی آن هم در موسسات یا در خانه و با نام هوم ادیشن برگزار می‌شود. هر دوی این آزمون‌ها به بررسی مهارت‌های مختلف متقاضی می‌پردازند و نمره دهی را بر اساس مهارت‌های افراد انجام می‌دهند. در این مقاله چند تفاوت تافل iBT و PBT با هوم ادیشن را به صورت کامل معرفی کردیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره این موضوع داشته باشید.

آزمون تافل کاغذی در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟

این آزمون در کشورهایی مانند افغانستان، آنگولا و ... که شرایط برگزاری آزمون اینترنتی ندارند، برگزار می‌شود.

در کدام آزمون مهارت گفتار یا همان مکالمه متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

آزمون اینترنتی یا همان IBT به سنجش این مهارت می‌پردازد، در حالی که در آزمون کاغذی چنین شرایطی وجود نداشته و سنجش گرامر، جایگزین این مهارت شده است.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *