تفاوت آزمون دولینگو با آزمون های آیلتس و تافل

یادگیری و تسلط به زبان انگلیسی را می‌توانیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فرد برای مهاجرت و با مسافرت به خارج از کشور بدانیم. در روند مهاجرت، یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز در رزومه، مدرک تعیین سطح زبان انگلیسی بوده که معمولا با شرکت در آزمون‌هایی مانند دولینگو، آیلتس و تافل مشخص می‌شود. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا بیشتر به بررسی تفاوت دولینگو با آیلتس و تافل بپردازیم.

تفاوت آزمون دولینگو با آزمونهای آیلتس و تافل

فهرست مطالب

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس مشهورترین آزمون زبان انگلیسی است که در سال سه یا چهار بار برگزار شده و در طی دو روز برگزار می‌شود. در روز اول مهارت‌های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ سنجیده شده و شما حدود 3 ساعت زمان نیاز دارید. اما در روز دوم تنها مهارت اسپیکینگ سنجیده شده که تنها 15 دقیقه زمان نیاز دارد. این آزمون در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار شده که در مهارت‌های رایتینگ و لینسنیگ با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید برای شرکت در دوره آیلتس جنرال یا آکادمیک با ما در آوای شهیر تماس بگیرید.

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل از دیگر آزمون‌های بین المللی زبان است که هر چهار مهارت شما را می‌سنجد و به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. به همین دلیل افرادی که سرعت تایپ بالایی دارند یا در زمان کار با کامپیوتر احساس راحتی می‌کنند، به سراغ آزمون TOEFL می‌روند. در این آزمون، اگزیمنر شما کامپیوتر است و می‌توانید آزمون را در خانه یا مراکز مخصوص هم بدهید. برای اطلاع از شرایط ثبت نام دوره آموزش تافل iBT بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

آزمون دولینگو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی تفاوت دولینگو با آیلتس و تافل برویم، لازم است تا درباره این آزمون هم اطلاعات لازم را به دست آورده و با آن آشنا شویم. آزمون دولینگو که با عنوان DET هم شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد. این آزمون در مدت زمان کوتاهی توانست شهرت بالایی به دست آورد؛ به گونه‌ای که امروزه متقاضیان زیادی از سراسر دنیا دارد. با این وجود آزمون دولینگو کماکان توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی پذیرفته نشده و اعتبار مورد نیاز را به دست نیاورده است. این آزمون دارای وب‌سایت و اپلیکیشن تخصصی برای یادگیری انواع مختلف زبان‌ها، به ویژه زبان انگلیسی است.

آزمون دولینگو چیست؟

از جمله کشورهایی که پذیرفتن این آزمون را به عنوان یک معیار سنجش زبان انگلیسی شروع کرده‌اند، می‌توانیم به آمریکا، بریتانیا، استرالیا، چین، ژاپن، ایرلند، تایلند، قطر و … اشاره کنیم. هزینه پرداختی مورد نیاز برای ثبت نام و شرکت در این آزمون حدود 59 دلار بوده و این موضوع باعث شده تا به عنوان ارزان‌ترین امتحان زبان انگلیسی شناخته شود.

بررسی تفاوت های آزمون دولینگو با تافل و آیلتس

در آزمون دولینگو هم مانند تافل و آیلتس، به سنجش 4 مهارت اصلی گفتار، نوشتار، خواندن و شنیدن پرداخته شده و از ساختار مشابهی استفاده می‌شود. با این وجود تفاوت‌های مختلفی هم در میان این آزمون‌ها وجود دارد که عبارتند از:

بررسی تفاوت های آزمون دولینگو با تافل و آیلتس

ارسال کارنامه آزمون

در آزمون‌های تافل و آیلتس، شما می‌توانید نتیجه آزمون خود را به صورت رایگان برای 4 یا 5 دانشگاه ارسال کنید. در صورتی که بخواهید شانس پذیرش خود را در دانشگاه‌های بیشتر امتحان کنید، به ازای هر گزارش، مبلغی حدود 20 دلار باید پرداخت شود. در آزمون دولینگو این امکان برای متقاضیان فراهم شده که می‌توانند نتیجه آزمون خود را برای تعداد نامحدودی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های سراسر جهان به صورت رایگان ارسال کنند. در این حالت شما نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافه‌ای نخواهید داشت.

تفاوت در محل برگزاری آزمون آیلتس، تافل و دولینگو

دیگر تفاوت دولینگو با آیلتس و تافل، مربوط به محل برگزاری آزمون است. آزمون دولینگو به صورت آنلاین برگزار شده و پوشش دهی مطلوبی در این زمینه دارد. شما می‌توانید با استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی خود در خانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به محل برگزاری آزمون، در این امتحان شرکت کنید. این ویژگی در زمان شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه تا حد زیادی مورد توجه متقاضیان قرار گرفت. آزمون تافل هم مانند دولینگو حالت آنلاین دارد؛ اما آزمون آیلتس لزوما به صورت حضوری برگزار می‌شود.

تفاوت دولینگو با آیلتس و تافل از نظر زمان برگزاری

دیگر تفاوتی که در این راستا باید مورد بررسی قرار بگیرد، زمان برگزاری آن‌هاست. آزمون‌های تافل و آیلتس به صورت میانگین در هر 10 روز یک بار برگزار می‌شوند و شما باید از قبل برای آن‌ها ثبت نام کرده باشید تا بتوانید در امتحان شرکت کنید. آزمون دولینگو در هر ساعتی از شبانه روز و در هر 365 روز سال که شما بخواهید، امکان برگزاری را داشته و شما بعد از پرداخت هزینه، می‌توانید در آن شرکت کنید. اما آزمون آیلتس و تافل تنها چند بار در سال برگزار می‌شوند و فاصله میان زمان برگزاری آن‌ها بیشتر است.

تفاوت هزینه پرداختی دولینگو با تافل و آیلتس

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دولینگو با آیلتس و تافل که نیاز به بررسی دارد، مربوط به هزینه پرداختی است. هزینه قابل پرداخت برای آزمون‌های آیلتس و تافل به ترتیب در حدود 215 و 225 دلار بوده که باید حتما به صورت کامل پرداخت شوند. در حالی که برای شرکت در آزمون دولینگو تنها 49 دلار باید پرداخت شود؛ همین موضوع باعث شده تا این آزمون امروزه به عنوان ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین امتحان سنجش زبان انگلیسی شناخته شود.

همچنین بخوانید: هزینه آزمون آیلتس جنرال

تفاوت در نحوه اعلام نتایج

بعد از اینکه در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت کنید، باید 10 تا 13 روز منتظر بمانید تا نتایج آزمون و نمره شما اعلام شوند. در حالی که در امتحان دولینگو تنها 2 روز بعد از آزمون نتایج اعلام می‌شوند.

تفاوت مدت زمان آزمون دولینگو، تافل و آیلتس

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در میان آزمون‌های تافل، آیلتس و دولینگو، مربوط به مدت زمان امتحان است. در آزمون کتبی آیلتس، یعنی به غیر مصاحبه شفاهی، شما 2 ساعت و 45 دقیقه و در آزمون تافل 4 ساعت فرصت دارید که به سوالات چالش برانگیز پاسخ دهید. از طرف مقابل تمام بخش‌ها و آیتم‌های آزمون دولینگو در کمتر از یک ساعت و در حدود 45 دقیقه باید پاسخ داده شوند. در این امتحان خبری از متون طولانی نبوده و شما نیاز به زمانی برای مطالعه این متن‌ها نخواهید داشت.

مقایسه میزان اعتبار آزمون دولینگو، تافل و آیلتس

آزمون دولینگو یک آزمون جدید بوده که هنوز در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پذیرفته شده نیست. کشورهای مختلفی شروع به پذیرش این آزمون کرده‌اند، اما توصیه می‌کنیم حتما قبل از انتخاب آزمون، از وضعیت پذیرش آن در دانشگاه‌های مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. از طرفی آزمون‌های آیلتس و تافل در دسته معتبرترین و بهترین آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی قرار گرفته و در کشورها و دانشگاه‌های متعدد با اعتبار بالایی پذیرش دارند. بنابراین قبل از انجام هر کاری، مطمئن شوید که مقصد شما چه نوع آزمونی را خواهد پذیرفت و سپس برای شرکت در آن اقدام کنید.

سخن پایانی

شرکت در آزمون‌های سنجش و تعیین سطح زبان انگلیسی، یکی از مهم‌ترین مراحل در روند مهاجرت بوده که باید پشت سر گذاشته شود. در ابتدا شما باید نوع آزمون مورد نظر خود را از میان گزینه‌های موجود و در دسترس انتخاب کرده و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل مربوط به ثبت نام در آن شرکت کنید. آزمون دولینگو یکی از جدیدترین آزمون‌ها بوده که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی تفاوت دولینگو با تافل و آیلتس پرداختیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتر و کامل‌تری آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

اعلام نتایج کدام آزمون سریع‌تر انجام می‌شود؟

نتایج آزمون دولینگو، 2 روز بعد از امتحان و آزمون‌های آیلتس و تافل 10 تا 13 روز پس از برگزاری امتحان انجام می‌شود.

هزینه‌های پرداختی برای کدام آزمون‌ها بیشتر است؟

هزینه ثبت نام در آزمون‌های تافل و آیلتس به مراتب بیشتر از آزمون دولینگو است. همچنین برای گزارش کارنامه این آزمون‌ها برای بیشتر از 5 دانشگاه، شما ملزم به پرداخت هزینه مازاد هستید، در صورتی که در آزمون دولینگو این کار به صورت رایگان انجام می‌شود.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *