معادل سازی نمره آیلتس با PTE

امروزه آزمون‌های مختلفی برای سنجش مهارت‌های مختلف فرد در زبان انگلیسی برگزار می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توانیم به تافل، آیلتس، PTE، GRE، GMAT یا آزمون‌های مشابه داخلی اشاره کنیم. در کشورها و موسسات آموزشی مختلف، ممکن است میزان اعتبار یک آزمون از گزینه دیگر بیشتر باشد؛ از این رو تبدیل امتیازات و نمره آن‌ها به یکدیگر از اهمیت بسیار بالایی برای متقاضیان برخوردار است. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا به صورت کامل به مقایسه نمره PTE و آیلتس پرداخته و اطلاعات مورد نیاز را برای تبدیل این نمرات به هم، در اختیار شما قرار دهیم.

معادل سازی نمره آیلتس با PTE و تفاوت آنها

فهرست مطالب

بازه امتیازدهی و نمرات آیلتس و پی تی ای

آیلتس را می‌توانیم به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های انگلیسی بدانیم که مخصوص افراد غیربومی بوده که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست. این آزمون در تمام سیستم مهاجران کاری و تحصیلی بین المللی به خوبی پذیرفته شده و در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. IELTS چهار مهارت اصلی نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتار را مورد بررسی کامل قرار داده و در نهایت بین 0 تا 9 به فرد امتیاز می‌دهد.

آزمون دیگری که برای غیر انگلیسی ‌زبانان تنظیم شده و برگزار می‌شود، PTE است. این آزمون در مراکز آموزشی و موسسات مختلفی در استرالیا، انگلیستان، نیوزیلند و … پذیرفته شده و دارای سطح اعتبار بسیار بالایی است. در این امتحان هم چهار مهارت اصلی زبان آموز به صورت کامل مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرند؛ اما بازه نمره دهی آن صفر تا 90 است.

تفاوت های آزمون آیلتس و PTE

در راستای آشنایی بیشتر با این دو آزمون زبان انگلیسی، در این بخش باید به اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود در میان آن‌ها بپردازیم که عبارتند از:

  • در آزمون آیلتس، شما 2 ساعت و 45 دقیقه فرصت دارید تا بتوانید به صورت کامل به سوالات پاسخ دهید؛ در حالی که مدت زمان پاسخگویی به سوالات در آزمون پی تی ای، 2 ساعت و 15 دقیقه است.
  • هزینه آزمون آیلتس 215 تا 240 دلار است؛ اما قیمت آزمون PTE در بازه 190 تا 225 دلار آمریکا است.
  • در آیلتس کامپیوتری نتایج 3 تا 5 روز بعد از آزمون و در مدل کاغذی، 13 روز بعد از آزمون به متقاضی اعلام خواهند شد. در آزمون PTE نتایج آزمون 5 روز کاری بعد از تاریخ برگزاری، اعلام می‌شوند.
  • در آزمون آیلتس بین 0 تا 9 و در پی تی ای، بین 0 تا 90 می‌تواند متغیر باشد.

دلیل تبدیل نمرات آیلتس و پی تی ای

در بسیاری از مواقع، متقاضی فقط شرایط شرکت در یک آزمون سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی را دارد. تصور کنید که شما تمام زمان خود را صرف آمادگی و شرکت در آزمون آیلتس کرده باشید، اما دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر شما، آزمون PTE را مبنا قرار می‌دهد. از آنجایی که بازه نمره در این دو آزمون با یکدیگر متفاوت بوده، باید اقدامات لازم را برای تبدیل نمرات به دست آمده را انجام دهید. می‌دانیم که میزان سختی و به صورت کلی فرمت آزمون‌ها با یکدیگر متفاوت بوده، اما از آنجایی که هدف هر دوی آن‌ها سنجش مهارت فرد در زبان انگلیسی بوده، می‌توان آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد.

نحوه تبدیل نمرات آیلتس و PTE

معمولا جدول یا نموداری برای تبدیل نمرات آیلتس و PTE تنظیم می‌شود که بر اساس آن، متقاضیان می‌توانند به معادل سازی نمرات خود بپردازند. در این بخش به ارائه یکی از جدول‌های پذیرفته شده می‌پردازیم که شما در صورت نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید.

نمرات آزمون PTE نمرات آزمون آیلتس
23 4.5
29 5.0
36 5.5
46 6.0
56 6.5
66 7.0
76 7.5
84 8.0
89 8.5
90 9

البته بسته به اینکه برای چه رشته و در چه موسسه آموزشی تقاضا داده باشید، ممکن است جدول تبدیل نمرات آزمون PTE به آیلتس تفاوت داشته باشد. بنابراین باید قبل از تبدیل کردن نمره، از استانداردهای موسسه آموزشی اطمینان حاصل کنید.

آیلتس یا PTE؟

حال که در بخش‌های قبلی با اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو آزمون آشنا شده و به مقایسه نمره PTE و آیلتس پرداختیم، برای بسیاری از متقاضیان این سوال پیش می‌آید که کدام یک از این دو آزمون انتخاب بهتری محسوب می‌شود. شما می‌توانید در آزمون‌های آزمایشی که برای هر دوی آن‌ها برگزار می‌شود، شرکت کرده و بر اساس تجربه ای که در آن‌ها به دست می‌آورید، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

برخی از افراد بر این باورند که در آزمون پی تی ای، دامنه بیشتری برای دستیابی به نمرات و امتیاز بالاتری در اختیار دارند. از طرفی آزمون آیلتس در نمره‌گذاری، از شرایط استانداردتری پیروی می‌کند. با تمام این موارد، شما باید کشور و همچنین دانشگاه یا موسسه آموزشی خود را در نظر داشته و بر این اساس از میان آزمون‌های موجود به انتخاب بپردازید.

سخن پایانی

آزمون آیلتس و PTE را می‌توانیم به عنوان معروف‌ترین و کاربردی‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی معرفی کنیم که به صورت کامل به سنجش مهارت‌های فرد می‌پردازند. این دو آزمون در بسیاری از کشورها پذیرفته شده و برگزار می‌شوند؛ از این رو شما می‌توانید به آن‌ها دسترسی خوبی داشته باشید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی تفاوت‌های میان این آزمون‌ها و همچنین مقایسه نمره PTE و آیلتس پرداختیم تا شما بتوانید در صورت نیاز، نمره خود را در آزمون دیگر معادل سازی کنید.

نمره دهی در کدام آزمون استانداردتر است؟

بر اساس آمارهای موجود، می‌توانیم ادعا کنیم که نمره دهی در آزمون آیلتس بیشتر از استانداردهای لازم پیروی می‌کند.

در کدام آزمون نتایج زوتر به متقاضی اعلام می‌شود؟

مدت زمان اعلام نتایج در این آزمون‌ها به ترتیب آیلتس کامپیوتری، آزمون PTE و آیلتس بر اساس کاغذ است.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *