تفاوت دو آزمون GRE و GMAT

امروزه مهاجرت تحصیلی در میان قشر جوان تا حد زیادی رایج شده است. درصد قابل توجهی از دانشجویان ترجیح می‌دهند که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های معتبر و سطح بالای خارج از کشور پشت سر بگذارند. این افراد برای اینکه بتوانند پذیرش این دانشگاه‌ها را دریافت کرده و ادامه تحصیل بدهند، باید در آزمون‌های زبان انگلیسی که برای تعیین سطح استعداد تحصیلی متقاضیان طراحی شده است، شرکت کنند. آزمون جی آر ای و جی مت از آزمون‌های فوق‌العاده معتبری هستند که در این زمینه برگزار می‌شوند و دانشجو نیاز به کسب نمره قابل قبول در آن‌ها دارد. در ادامه با آوای شهیر همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی تفاوت دو آزمون GRE و GMAT بپردازیم.

6 تفاوت آزمون GRE و GMAT چیست؟

فهرست مطالب

معرفی آزمون GRE

آزمون GRE به بررسی توانایی تحصیلی افرادی می‌پردازد که قصد ادامه تحصیل در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا و کانادا را دارند. در بخش‌های مختلف این آزمون، تمام مهارت‌های محاسباتی، ریاضیات، مقاله نویسی و درک مطلب فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند. آزمون جی آر ای را می‌توانیم یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای ورود به مراکز آموزشی در این کشورها بدانیم. جواب‌های ارائه شده در این آزمون باید علاوه بر منطقی بودن، مفهوم کلی را نیز به بهترین نحو ممکن برسانند. GRE در دو نوع عمومی و موضوعی برگزار می‌شود که داوطلب باید بسته به هدفی که دارد در آزمون مرتبط شرکت کند.

آزمون عمومی یا جنرال هم به صورت کاغذی و هم عمومی برگزار شده و مهارت‌ها و استعدادهای مختلف فرد متقاضی را به صورت کامل مورد بررسی و سنجش قرار می‌دهد. آزمون موضوعی یا سابجکت، فقط به صورت کاغذی برگزار شده و به سنجش دانش و مهارت شما در زمینه آکادمیک و رشته مورد نظر می‌پردازد. برای موفقیت در این آزمون می‌توانید در دوره آموزش GRE آوای شهیر شرکت کنید.

GRE و GMATمعرفی آزمون

آشنایی با آزمون GMAT

پیش از اینکه به سراغ بررسی تفاوت دو آزمون GRE و GMAT برویم، لازم است تا با آزمون جی مت هم آشنا شده و اطلاعات لازم را درباره آن به دست آوریم. در ابتدا باید بگوییم که مدرک قبولی در این آزمون برای همه دانشجویانی که در رشته‌هایی مانند MBA، اقتصاد، حسابداری و … قصد ادامه تحصیل دارند کاملا الزامی است.

این آزمون از چند بخش مختلف تشکیل شده است که در روند آن‌ها مهارت نگارش، کلامی و محاسباتی فرد به صورت کاملا مورد سنجش قرار می‌گیرد. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از شرکت در آزمونGMAT حتما مهارت خود را در این حوزه‌ها به میزان قابل توجهی ارتقا دهید؛ برای این کار می‌توانید در دوره آموزش GMAT آوای شهیر شرکت کنید.

مقایسه دو آزمون GRE و GMAT

این دو آزمون زبان انگلیسی، شباهت‌های بسیار زیادی دارند؛ اما تفاوت‌های بنیادی میان آن‌ها باعث شده تا متقاضیان مجبور به انتخاب از میان آن‌ها شوند. از این رو توصیه می‌کنیم بسته به هدف تحصیلی که در ذهن دارید و این تفاوت‌ها، آزمون مناسب را برای خود انتخاب کنید. چند نمونه از اصلی‌ترین تفاوت‌های آزمون GRE و GMAT به شرح زیر هستند.

۱- تفاوت GMAT و GRE از نظر میزان سختی

تفاوت دیگری که در میان آزمون GMAT و GRE وجود داشته و نیاز به بررسی بیشتر دارد، مربوط به میزان سختی آزمون است. به صورت کلی این دو آزمون از این نظر تا حد زیادی مشابه هستند؛ اما وجود تفاوت‌های کلی در آن‌ها باعث شده تا میزان سختی در برخی از قسمت‌ها متفاوت باشد.

 از نظر میزان سختی ،GMAT و GRE تفاوت

بر اساس بررسی‌های انجام شده، می‌توانیم ادعا کنیم که آزمون جی مت تا حدی سخت‌تر از جی آر ای است. در این آزمون سوالات استدلالی بیشتری طراحی شده‌اند؛ در صورتی که در آزمون جی آر ای شاهد چنین سوالاتی نیستیم. همچنین در آزمون GMAT متقاضی به هیچ عنوان امکان تعویض سوال و بازگشت به سوال قبلی را نداشته و هر پرسش به نوعی زمینه‌ساز سوال بعدی محسوب می‌شود. در صورتی که در آزمون GRE، چنین حالتی وجود ندارد.

۲- تفاوت در ساختار آزمون جی آر ای و جی مت

اولین تفاوتی که در این بخش باید به آن بپردازیم، مربوط به ساختار کلی دو آزمون است. آزمون جی آر ای دارای سه بخش کلی نگارش، لغت یا درک مطلب و استدلال ریاضیات است. در صورتی که آزمون جی مت از چهار بخش کلی تشکیل شده که شامل نگارش تحلیلی، واژگان، استدلال یکپارچه و محاسبات می‌شوند. بخش استدلال یکپارچه در آزمون GMAT دارای زیرمجموعه‌های مختلفی بوده و همین موضوع باعث شده تا گستردگی این آزمون بیشتر باشد.

۳- تفاوت GRE و GMAT از نظر هزینه شرکت در آزمون

دیگر تفاوت دو آزمون GRE و GMAT، مربوط به هزینه‌های پرداختی برای هر کدام از آزمون‌هاست. به صورت کلی هزینه این آزمون‌ها تا حد زیادی بر اساس کشور محل برگزاری آزمون تعیین می‌شوند؛ به همین دلیل ممکن است متفاوت باشند.

تفاوت GRE و GMAT از نظر هزینه شرکت در آزمون

هزینه قابل پرداخت برای آزمون جی آر ای حدود ۲۰۵ دلار آمریکا و هزینه آزمون جی مت در حدود ۲۵۰ دلار آمریکاست. لازم به ذکر است که اعمال هرگونه تغییر در تاریخ و محل آزمون، شما را ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر خواهد کرد. از این رو توصیه می‌کنیم در زمان مشخص کردن تاریخ دقیق و محل آزمون، حتما دقت زیادی داشته باشید.

۴- تفاوت مدت زمان برگزاری آزمون GRE و GMAT

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی میان آزمون GMAT و GRE که در این بخش باید به آن بپردازیم، مربوط به مدت زمان برگزاری است. متقاضیان در هر دو آزمون باید بتوانند مدیریت خوبی بر روی زمان خود داشته باشند تا نمره مناسبی در آن کسب کنند. در بسیاری از مواقع متقاضیان به دلیل مدیریت نادرست زمان خود، از کمبود وقت در آزمون شکایت دارند. زمان آزمون GRE سه ساعت و چهل و پنج دقیقه و زمان آزمون جی مت، پانزده دقیقه کمتر یعنی سه ساعت و سی دقیقه است. با اطلاع از زمان کلی آزمون، شما می‌توانید با برنامه ریزی بهتری اقدام به پاسخ دهی سوالات بکنید.

۵- تفاوت نمره قبولی در دو آزمون

تفاوت دیگری که در میان آزمون GRE و GMAT وجود داشته و باید به بررسی بیشتر آن بپردازیم، مربوط به نمره قبولی در آن‌هاست. به صورت کلی برای اینکه بتوانید رزومه بهتر و سطح بالاتری ارائه دهید، نیاز به کسب نمره مطلوب و مناسب در این آزمون‌ها خواهید داشت تا بتوانید شانس قبولی خود را ارتقا دهید.

تفاوت GRE و GMAT از نظر نمره قبولی در دو آزمون

حداقل نمره قبولی در آزمون جی آر ای در سه بخش نوشتار، کلامی و ریاضیات به ترتیب برابر با ۳٫۸، ۵۲۰ و ۷۲۰ بوده و همین ترتیب در آزمون جی مت برابر با ۳٫۵، ۵۵۰ و ۵۵۰ است. از این رو توصیه می‌کنیم برای موفقیت بیشتر در پذیرش دانشگاه‌های معتبر، تلاش کنید تا نمره بالاتری به دست آورید.

۶- تفاوت اعتبار آزمون‌های GRE و GMAT

دیگر تفاوت دو آزمون GRE و GMAT که باید پیش از ثبت نام از آن اطلاع داشته باشید، اعتبار آن‌هاست. اغلب دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، کالج‌های بازرگانی و … که در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار هستند، نتایج هر دو آزمون را می‌پذیرند. از این رو شما محدودیتی در انتخاب نخواهید داشت. با توجه به بررسی‌های انجام شده، دانشجویان رشته‌های مدیریت و بازرگانی، ترجیح می‌دهند در آزمون جی مت شرکت کنند. مدت زمان اعتبار هر دو آزمون ۵ سال است. از این رو شما بعد از موفقیت در آزمون، ۵ سال فرصت دارید که اقدامات لازم برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود را انجام دهید. در صورتی که در این فرصت نتوانید به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید، باید مجددا در آزمون شرکت کنید.

سخن پایانی

همه متقاضیانی که قصد دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر در کشورهای خارجی را دارند، باید بتوانند در آزمون‌های زبانی که در این راستا طراحی شده‌اند، عملکرد خوب و قابل‌قبولی داشته باشند. از معتبرترین آزمون‌هایی که در اغلب این مراکز پذیرفته شده هستند، باید به آزمون جی آر ای و جی مت اشاره کنیم. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این آزمون‌ها و همچنین تفاوت دو آزمون GRE و GMAT پرداختیم تا شما اطلاعات کاملی درباره آن‌ها به دست آورید.

هزینه شرکت در کدام آزمون بیشتر است؟

داوطلبان شرکت در آزمون جی مت، باید حدود ۵۰ دلار هزینه بیشتری پرداخت کنند.

با کدام آزمون شانس پذیرش داوطلبان بیشتر خواهد شد؟

هر دو آزمون به یک میزان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر هستند و شما می‌توانید بسته به رشته تحصیلی خود و کشور مقصد خود از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید.

سایر مقالات
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *